SSSM2002 I GÖTEBORG

26-27 OKTOBER

1.   Tejpalternativet

Det absolut billigaste sättet att skaffa en SS. Låna en rulle tejp av din pappa/kompis/arbetsplats/exfru/svärmor. Lägg i lämplig växel (32 fram, 16-18 bak funkar oftast bra) på din MTB. (För det har väl alla en?) Vira in växelreglagen i rikligt med tejp, så att växling inte längre är möjligt. Häpp! Du är nu redo att rada upp dig på startlinjen i SSSM2002.

 

2.   Stripalternativet

Detta alternativ förutsätter, även det, att du redan har en MTB. Detta alternativ är också reversibelt och nästan helt gratis. Det kräver dock en något större arbetsinsats.

 

Börja med att skruva bort allt som har med växlar att göra från cykeln, med undantag av bakväxeln. Fortsätt med att ta bort de två överflödiga klingorna (den minsta och den största) på vevpartiet. Här kan det bli lite knivigt med längden på drevbultarna, men det brukar gå att lösa med en fil och lite tålamod.

 

I nästa steg är det absolut billigast att behålla bakkransen, lägga kedjan på en lagom stor kugge (fördelen med detta är att man kan prova olika utväxlingar) och justera in bakväxeln, så att den håller kedjan på plats. Antingen med ändlägesskruvarna eller, om det inte räcker till, en vajer som man trär in genom justerskruven tills nippeln på vajern bottnar i den. Grovjusterar växeln i sidled innan man skruvar fast vajern, och därefter finjusterar med justerskruven.

 

Vill man få cykeln mer lik en "riktig" snigelspeed, köper man en lagom stor (16-18 tänder) Nexus-krans (typ en fyrtilapp), en bunt gamla distanser från kasserade kassetter (typ 5-10 kronor/st om din cykelhandlare är girig, annars gratis) filar av lite på pluttarna på insidan av drevet och trär på det tillsammans med distanserna på ditt bakhjul (EFTER att du tagit bort din gamla kassett). Fördelen med detta är att du kan justera kedjelinjen så att den blir rak, vilket gör att kedjan ligger kvar mycket bättre.

 

I stället för distanser kan man använda rörstumpar av lagom dimension och längd. Avloppsrör av plast funkar finfint och är lätta att kapa.

 

En cool styrmaskot blir pricken över i. Sno ett av lillsyrrans gosedjur så blir det gratis.

 

3.   Budgetalternativet

Detta alternativ är för dig som vill ge ss en ärlig chans och dessutom har plats, råd, viljan, att ha en andra (tredje, fjärde, femte) cykel. Att ha en stor dynglåda och god kontakt med din cykelhandlare underlättar.

 

RAM: Vilken ram som helst duger egentligen. En gammal stålram är juste, och brukar kunna uppbringas för en billig penning, om man inte redan har en. Vissa gamla ramar har horisontella bakgaffeländar. Det är guld! För ramar med vertikala gaffeländar fixas kedjespänningen med en gammal bakväxel, eller med en för ändamålet avsedd kedjesträckare. Finns i massor av fabrikat och färger och kostar jättemycket pengar.

 

GAFFEL: Stelt är tuffast och billigast och lättast. På fjädrade gafflar bör det vara max 45 mm slag. Det är en fördel om gaffeln passar till ramen.

 

HJUL: Att bygga om ett par vanliga MTB-hjul enligt ovan duger gott.

Lite roligare är att leta upp ett par gamla nav för gängad krans, om nödvändigt byta axel och komplettera med spejsers på axeln för att få rätt kedjelinje, och gänga på ett BMX-frihjul i lagom storlek. Ekra upp med valfri fälg.

 

 

DÄCK: Bra fäste och komfort är det du skall leta efter. Contis 2.3or eller ett par Z-max i samma bredd rockar.

 

VEVPARTI: Vilket gammalt vevparti som helst duger. 180 mm långa vevar är egentligen att föredra för att få lite längre hävarm, men det dräller inte direkt av dem på begagnat-marknaden och 175:or duger fint.

 

BROMSAR: Cantilevers av den gamla typen är det självklara valet för retro-sningelspidaren. Dessutom brukar de vara skitbilliga och ligga i skrotlådan hos alla cykelhandlare.

 

V-bromsar bromsar bättre och är kanske lite lättare att få tag på, om man inte har redan.

 

Om ram och gaffel har fäste för skivor kan väl det vara OK, det med.

 

Att kunna bromsa mycket är inte det viktigaste på en ss, eftersom man helst vill behålla den lilla fart man fått upp så länge som möjligt.

 

STYRE: Bredare är bättre. En upprätt sittställning är skönare än en rejsigt framåtlutad. Skönt går före vindmotstånd.

 

Lyd en gammal goding som Kajsa Warg: "Man tager vad man haver…" så kommer du långt. Komplettera med din cykelhandlares skrotlåda och du har en lätt och fin tävlingsmaskin till SSSM2002.

 

 

Bra ss-byggbeskrivningar, om än på utrikiska, finns på:

www.bontrager.com

www.sheldonbrown.com/singlespeed.html

 

4.   Kontokortsalternativet

Ta dit kontokort i ena handen och en penna i andra handen. Skriv en önskelista och lämna till din lokala handlare. Lämna över kontokortet till densamma. Anmäl dig till SSSM2002.

 

Önskelistan kan till exempel innehålla: En Airborne TiHag-ram, ett par ChrisKing-nav, Middleburn-vevar, ett ROOX RACT styre,  ett… suck! Nåväl, vad är väl en bal på slottet.

 

Det finns nästan fler små, exotiska tillverkare av ss-prylar än det fanns gräshoppor i Egypten, när det begav sig. En ss kan, konstigt nog kosta nästan hur mycket som helst.

 

Som om inte det var nog, har dessutom fler cykel-tillverkare en komplett ss i modellprogrammet. Här är Kona en klart lysande stjärna, med TrueTemper stålram och rätt attityd. En lite otippad nykomling till nästa år är Cannondale med sin 1FG. Traditionellt är väl annars Cannondale, näst Shitmano, det fulaste ord man kan yppa i ss-kretsar. Är ss kombinerat med alu, fjädring och skivor din grej så behöver du dock inte leta längre.